Fredrik Berg - Svensk elitcyklist

Örebro distans

Hojjade iväg mot Örebro igår strax efter lunch, körde min vanliga väg över timansberg-klacka lerberg-pershyttan-närkes kil. Delmålet för dagen var Klockhammar där deltävling ett i Rusakulan vertical tour skulle köras med start 18.00.

Själva tävlingen var alltså första i en serie av tre race där man startar i Klockhammar och kör stigningen hela vägen upp till Rusakulan som innebär 3,3km uppför och man tar då 160hm. En kul idé och bra tillfälle att få flåsa lite extra. Två klasser finns, en för MTB och en för löpning. Jag hade lite småsega ben efter 3h distans in till startplatsen men krämade ur det som fanns och lyckades ta snabbaste tid upp till toppen, nu bestod övriga deltagare i MTB klassen bara av ungdomar/juniorer från klubben men en vinst är alltid en vinst ;) Hade tiden 13.29 så får inrikta mig på att försöka slå det på tisdag då nästa deltävling går. Passa på att vara med du också!!
Efter racet trampade jag med övriga gänget in till Örebro och jag styrde då hem till brorsan Filip och passade på att sova över där och träffa han lite på kvällen :)
Idag på morgonen hoppade jag på cykeln igen och begav mig hemåt. Fick på så vis två bra pass med totalt 170km tätt inpå varandra.
Denna vecka och en bit in i nästa vecka är ju tänkt som en hårdare period träningsmässigt så passar perfekt med dessa race i skogarna i Kilsbergen nu samtidigt.

Ny vecka

Hög tid för en update, ytterligare en helg har passerat. Lite lugnare helg rent träningsmässigt och även så var förra veckan lite lugnare då en hårdare period väntar nu med början i mitten på denna vecka för att sedan pågå 8-10dagar som en bra mängdperiod nu när det återstår lite knappt en månad till tävlingspremiär i Sverige.

I fredags hade jag ett gött pass in till Karlskoga där jag mötte upp med enduro stjärnan Jocke Ljunggren för nån timmes skoj MTB. Hojjade sen vidare hemmåt och fick ett bra pass.
Helgen som passerade spenderades i Stockholm ihop med Patricia och lite fix inför bröllopet i höst. Då vi hade lördag eftermiddag oplanerad så tänkte vi göra ett besök på cykelmässan som var i Sthlm i helgen, och då vi ändå bodde vid Kista mässan så passade det bra. Efter lite samtal ordande vi en passage utan biljetter och gick in. Till vår stora förvåning luktade det väldigt mycket blommor och växter i rulltrappan upp till mässhallen. Och väl inne i hallen förstod vi vår miss, vi var på fel mässa. Cykelmässan ägde rum i Älvsjö och vi var som sagt i Kista, haha! Fulla i skratt insåg vi att vi nu plankat in på TRÄDGÅRDSMÄSSAN istället.. Haha, vad ska man göra, vi tog ett varv och Patricia blev lycklig när hon hittade en monter där dom sålde marknadsnougat och kvällen var räddad :)
Vi borde såklart ha kollat upp vart mässan ägde rum, men för två år sedan när vi besökte den var den minsann på Kista, uppenbarligen inte nu längre dock!

Vi hann sedan med ett pass i hotellets minigym innan middag som delvis intogs i mörker då Earth hour var denna kväll.
Då slog mig tanken, detta har hänt förut. Och med liten närmare eftertanke kom vi på att vi exakt på dagen, exakt på timmen för två år sedan bodde på samma hotell och satt i samma resturang och åt middag under 2015 års earth hour, rätt sjukt när vi kom på det!
Vi måste våga prova lite nya hotell, haha!

Trädgårdsmässa....
Vi som har 0 blommor hemma, haha
Körde fel i Danmark

Dagens race i Danmark kan summeras med både medgång och motgång. Racet började kanon med bra tempo och hög fart, kunde åka med i täten även om det sved fint i benen bitvis i backarna. Danskarna körde hårt och satte direkt upp ett högt tempo. Efter någon mil hade det bildats en tätgrupp med sex cyklister.

Vi höll ihop tills det återstod 35km av de totalt 76km som skulle avverkas, då en väl utförd attack i en brant backe spränger gruppen och jag hamnar ihop med en Dansk och vi har bra samarbete. Tyvärr så fick vi aldrig gå imål då alla vi sex cyklister körde fel med 30km kvar och kom in på fel loop som vi redan kört en gång innan.... Jävligt surt såklart men vad ska man göra? När vi blev varse om felkörningen hade vi kört ca 20km åt fel håll. Så det var bara att vända om och ta vägen tillbaka till målet. Givetvis tråkigt men det hade känts ännu mer surt om det bara var jag som körde fel, nu åkte vi alla fel så det är väl bara att acceptera att shit happens och ladda om!

Tar ändå med mig en bra känsla i kroppen och benen svarade fint, kunde växla tempo bra och svara på attackerna! Första racet på Bianchin idag också som fungerade felfritt och kändes kanon!

Viktor körde starkt och lyckades även köra rätt väg så han körde in på 6e plats. Tur att någon i gänget levererar!
Måste såklart även tacka Patricia som stod i regnet hela dagen och langade flaskor, hon är grym! :)

Nu står vi i bilkön till båten över mot Göteborg där vi landar vid midnatt. Blir en sen kväll ikväll ;)