Fredrik Berg - Svensk elitcyklist

Påskens aktiviteter
Dax för en liten recap vad som skett under påsken i Fredrik Bergs liv, man har ju ändå fått vara ledig några dagar extra och olika aktiviterer har såklart utövats!

I Fredags körde jag, Kjelle och Chrilla en blöt och skoj MTB runda i skogarna runt Hällefors, inget syfte med passet direkt förutom att fila på tekniken kanske över de hala rötterna. Efter det åkte jag och Patricia ner till Loka Brunn för ett avkopplande dygn i deras Spa följt av middag och övernattning, mycket trevligt och jag passade även på att ta en massage för att mjuka upp lite stela muskler efter Gran Canaria veckorna.

Lördagen bestod av en morgonlöp i backarna vid Loka följt av frukosbuffe och hemfärd igen, vi hade sen på kvällen besök av Chrilla, Emelie och Putte på årets premiär grillning på ballkongen, mycket trevligt även det.

I Söndags var vi ut och cyklade, mötte upp med Putte på brandstation och lite senare slog även Kjelle sällskap, vi fick en kanonfin runda i vårsolen på grusvägar till att börja med och sedan på astfalten avslutningsvis, körde på i 3,5h och fick ihop 100km för dagen.

Idag (måndag) och tillika annandag påsk och en extra ledig dag så passade jag och Putte på att bränna ner till Skövde och vara med på deras TräningsTävling "Billingeägget". Är ju alltid skoj att race,a och få sota ur systemet lite extra. Provkörde banan 2 varv och hade lite svårt att hitta runt då det gick stigar kors och tvärs överallt på området. Men jag kan också förstå att man inte vill lägga ner för mycket krut på bandning och pilning när det bara är ett skoj arrangemang för träningens skull. Mats Svensson och övriga "roddare" i detta ska ha en stor eloge för att dom ordnar det hela. Riktigt skoj också att så många deltagare dök upp, man fick nästan känslan av en "riktig" MTB XCO tävling med mycket folk som hejjade och skrek :-) Deltagarantalet uppgick nog grovt chansat till närmre 100 med ungdommar inräknat.
Resultat mässigt så svarade väl kroppen ungefär som jag hade förväntat mig, är ganska nedtränad nu efter veckorna på GC och någon bra form är det väl inte fråga om direkt. Fick slita ganska ont och hade inget vidare klipp i benen, men skoj var det och lyckades sladda in på en andra plats. Fightades lite med "hotellägaren"
Viktor Ludvigsson stundtals vilket var skoj och kul han se han köra starkt! I topp seglade Loket Olsson iväg direkt i start och var riktigt stark idag, hatten av! Jag kom efter lite i starten som 5-6a och kunde väl aldrig direkt utmana, han utökade ju även avståndet varje varv så han var klart starkare idag, vet inte vad diffen imål blev men skulle gissa på 40sek-1min kanske.

Är ändå nöjd med dagen, tycker jag har formen lite där jag vill ha den just nu. Känner mig lite småsliten men har ändå ok grundtryck i benen, men när man ska sprätta på och gasa i race-fart så syrar de lite för tidigt. Upplevde samma sak förra året efter veckorna på GC, då var jag inte klok nog att vila ut det så det hängde med en bit in på de första tävlingarna. Iår ska jag försöka vara klokare ;-)
#1 - ola

med den spännande rubriken hade jag mer förhoppningar på berättelser om fotomodellen... :-)

Svar: Ola, du får sluta vara så gubbsjuk när du läser cykelbloggar! Finns mer lämpliga sidor för sådant intresse ;)