Fredrik Berg - Svensk elitcyklist

Cykelvasan 2016
Åter hemma igen efter en helg uppe i Sälen. Jag, Patricia och Patric åkte upp i Torsdags och i Fredags anslöt mor & far och Filip samt Chrilla och Emelie med lilla Ellie.

Först måste jag dra en sammanfattning från min duperduktiga sambo och käreste Patricia som  Fredags cyklade halv vasan 45km på stt strålande sätt. Men endast ett (1) träningspass på cykeln sedan innan som vi körde i Måndags på 5 mil så ställde hon upp i CV45 helt orädd! Och hon gjorde det bra med tiden 2,08 så körde hon på otroligt bra och blev även 5a i sn åldersgrupp, är imponerad av henne! Men det var en trött och sliten Patricia vi mötte i målet, illamående och "väggad" som hon själv utnämnde det. Fraser som -Aldrig mer, och -Fyfan det värsta jag gjort, nämndes livligt!
Men såhär någon dag efter så verkar hon motiverad igen, kansket t o m skulle försöka få till en handfull träningspass inför nästa års utmaning, (då hela distansen borde ligga nämrast till hands) :-)

Bilder från Fredagens 45km

Då kör vi en racerapport från min dag i fäders spår mellan Sälen o Mora.

Fick stå i fålla 0 även i iår är grymt skönt då man kan värma till 10min innan start. Starten gick 8.15 och tempot var mycket lugnt inledningsvis. Bloggkungen Öijer och en till Ormsalva cyklist attakerade och kom lös direkt då ingen ville följa, alltid kul med sådanda initiativ och jag hade hoppats på betydligt fler från de olika stora lagen som var på plats. Vi hämtade in utbrytningen strax efter Smågan och var samlade till Mångsbodarna med en grymt stor klunga. Efter utförskörningen från Mångsbodarna så väntar mer backar upp mot Risberg, här åkte jag av täten förra året. Så mitt mål var tydligt iår: Sitt med förbi Risberg så borde gruppen vara ganska liten sen. Klarade av min målsättning utan att behöva ta i allt för mycket, kände att benen var pigga idag! Efter Risberg började tävlingen på riktigt kändes det som, små attacker avlöste varrandra men alla blev inhämtade och det bidrog till att tempot skruvades upp. Minns sen inte riktigt var det sprack av, men någonstans runt Evertsberg så kollade jag bak och det hade spruckit av och bildats en tätgrupp på ca 12-15 cyklister. Alla började kolla in varrandra, vilka som satt med och vilka som var avhängda. Jag kunde se att i stort sett alla "favoriter" satt med, Wengan, Friberg, Wetterhall, Lindgren. Ihop med en bunnt till Team Treberg och Serneke Allebike cyklister. Nu borde det gasas för att hålla undan tänkte jag. Men icke, tempot blev istället otroligt lågt, ingen ville dra upp farten och håll i taktpinnen. Så efter någon mil var vi inhämtande av andragruppen igen. Nu var det åter oroligt och en stor klunga på ca 30man.
Men såhär i efterhand så förstår varför dom avvaktade, vi skulle snart gå in backarna mot Oxberg. Så låt andragruppen grillas hårt i sin jakt att komma ikapp, medans täten kunde gå in ganska fräscha i först Lundbergsbackarna och sedan direkt upp i Oxbergbacken.
Mycket riktgit, direkt backen börjar attakerar Emil Lindgren, han får med sig 2-3st och dom gasar hårt uppför. Vi är många som inte kan följa där. Totalt blir dom 5st som kommer lös, och som jag förstod så fortsatte Lucas Eriksson attakera upp i Oxbergsbacken sedan. Luckan utökas och de fem cyklisterna är lös, jag blir såklart besviken att inte kunnat följa med där men försöker förstå att det är Sveriges absolut främsta cyklister och heltidsproffs man försöker gå med.
Andraklungan som bildas är otroligt stark, och består väl i stort sett bara av cyklister som alla har potential att kunna vinna en Vasa eller åtminstone varit topp10 flertalet gånger. Tempot i gruppen är lite ryckigt och då de båda stora lagen Team Treberg och Serneke Allebike har killar i utbrytningen så jagas det inte stenhårt. Två norskar och Calle Friberg tar mycket dragjobb här för att hålla farten uppe. Med 20km kvar efter Hökberg så förstår nog alla det kommer avslutas med en spurt i vår grupp. Och mycket riktigt, vi är samlade in mot Mora parken och sedan upp på rakan innan målet. Jag ligger på 7-8 hjul när vi viker ut på rakan och känner att jag har en bra position, plockar några direkt men med typ 100meter kvar så trampar jag bara luft, har helt slut på växlar! Tappar 2-3st som kommer om på slutet och korsar linjen som 12a. Calle Friberg vann våran spurt och blir därmed 6a i tävlingen.

Angående att jag fick slut på växlar så körde jag med ett 36T drev i fram. Det räckte gott genom hela tävlingen och hade inga problem med att jag trampade ur tidigare, men just på upploppsrakan räckte det tyvärr inte till. Men att bli 8a eller 12a känns som det kvittar, jag är hur som helst grymt nöjd med mitt lopp igår!

Stort tack till det stora service teamet bestående av: Patrcia, Mor & Far, Filip, Christian, Emelie och sen min allra "färskaste" supporter Ellie :)

En kul liten parantes i Vasa-sammanhang, när jag satte mig i bilen och skulle åka hemmåt igår kom ett såntdär "minne" upp på facebook ni vet, något man gjorde på exakt denna dag för X antal år sedan. Och igår kom bilden upp från min allra första cykeltävling, nämligen Cykelvasan 45km år 2011. Var då mitt uppe i en Elit karriär i MC-sporten Enduro och vi var några kompisar som två dagar innan loppet fick för oss att köra cykelvasan. Till säsongen därpå avslutades Enduro karriären pga skador och jag började cykla lite mer, resten är histoia.
Men man kan väl säga att när jag stod där i Oxberg 2011 med min gamla Cresent, orakade ben, tennisskor, och ingen aning vad som väntade så kunde jag nog aldrig föreställa mig att 5 år senare vara med och spurta om en topp10 placering i samma tävling!
Kul saker kan hända om man ger sig fan på de och har lite vilja ;)

2011

2016

Länk till RESULTAT
Länk till STRAVA

#1 - Fru Berg

Tack för dina fina ord älskling😻 En liten notering bara till alla som läser detta är att jag faktiskt cyklade imål på 2.07 😏❤️