Fredrik Berg - Svensk elitcyklist

Distansat
Sitter på ballkongen och vilar lite efter dagens pass. Stack ut vid 10 imorse med siktet på Lindesberg där några gamla enduro vänner höll till i en grus grop och tränade. Så planen var en liten paus där efter halva passet, gick lite snabbare än jag räknat med dit och efter 6mil och 1h,50min så var jag framme. Kul att träffa dessa grabbar igen och då framförallt Kalle som jag hängt mycket ihop med runt om nere i Europa genom åren. Framförallt då vi körde i samma team 2008-2010 så spenderade vi mycket tid tillsammans. Lite trist att tappa kontakten när man inte är i sporten längre men man får försöka ses så gott det går även om man bor långt isär. Och idag var han alltså uppe i Lindesberg och tränade med några grabbar så då passade jag på att rulla förbi där på mitt distans pass. De andra var Niklas & Micke persson, Emil Gustavsson och Andreas linusson. Bra grabbar hela gänget och har tävlat mycket mot samtliga förutom linusson som kom in i enduron från en tidigare Trail karriär när jag nästan hade lagt av.
Kollade när dom körde nån timme och tog lite tider och så innan jag redan rullade vidare. Satte sikte norrut på hjulsjö och lyckades hitta riktigt trevliga kuperade små vägar som slingrade sig upp mot hjulsjö via järnboås där jag även vart tvungen att fylla på med lite energi genom kanelbulle och Cola. Rullade sedan på fint och väl hemma i Grythyttan igen visade tiden 4h30min rulltid och lite drygt 135km. Kände mig stark hela passet så det vart en fin dag!

Imorgon åker jag till Kristinehamn och kör ett pass med Jakob Björklund och Håkan evertsson på f.m. Sen på kvällen så väntar vår klassiska rajd så det blir en ny dag i sadeln! :-)

Nästan alperna känsla... ;)

Maraton-SM
Hemkommen från MTB Maraton-SM 2014 i Alingsås, det blev en trevlig tillställning. Kom ner igår vid 15 tiden ungefär och rullade nån halvtimme för att rulla ur lite sega bil-ben. Checkade sedan in på ett halv dant hotell i Borås med Kjelle och Putte som var med och supporta i helgen. Efter en trevlig bit mat på Jensens så fixade vi i vanlig ordning ladd godis och myste till det på rummet. Vaknade tyvärr några gånger inatt av folk som ramlade ut från div. krogar runt 02-03 och tyckte det passade himla bra att skrika så mycket man orkade då. Hotellet låg mitt i stan så det var lite livat så att säga. Har nog aldrig varit så sugen på att ha ett gäng påsk smällar till hands och kasta ner lite lätt bredvid dom, haha! Lärdom = Åk aldrig till Borås utan Påsksmällar :-)

Nåväl slut på gubb klaget.
Starten gick kl 11.00 idag och det var rejält varmt och kvaft. Ställde mig långt fram och försökte gå med de allra snabbaste killarna när Masterbilen släppte oss. Var med i 5-6km innan jag tvingades släppa gruppen med för mycket syra i benen, ville inte få samma upplevelse som för några veckor sen på Suggan då jag gick mig helt tok stum i början och fick lida hela loppet sen. Hammnade nu i ett ingemansland helt själv i några km innnan en grupp med bla. Jakob Björklund, Per lindberg, Fredrik Lagerkranz och några till åt in luckan till mig. Satte mig då i den gruppen och försökte lunga ner mig och återfå nomal känsla utan massa syra & röd puls. Det rullade på fint och vi höll ihop hela första Loopen in till varvningen. Sedan på loop 2 så började ju backarna på riktigt, gruppen drogs isär och Jakob hade oturen att Punka. Jag och en cyklist från CK Hammaren gick lös och fick lucka till de övriga. Efter ytterligare nån mil så märkte jag att Hammren cyklisten fick tungt uppför och han tappade också. Åkte sedan om en Allebike kille innan det var dax för målgång. Hade på känn att jag kunde vara bland dom 10 bästa så vart riktigt glad när jag hör speakern säga att jag rullat in på en 5e plats! Grymt jäkla gott. Riktigt bra känsla hela dagen förutom i början då jag gick ut lite väl hårt, annars har jag känt mig stark och kunnat gasa hela dagen tycker jag.

Visst, nu var det ett 10-tal av de bästa MTB cyklisterna i Sverige som valde att hoppa över denna tävling pga dålig framförhållning av cykleförbundet samt att man lägger ett SM på samma dag som en delt. i LL-cupen. Men jag är ändå sjukt nöjd med min 5e plats och de killar som är före är inga dåliga cyklister direkt. Även många av de som var bakom idag är killar som jag normalt får stryk av i LL-cupen. Så jag är happy :-)

Ett stort tack till Putte & Kjelle som i vanlig ordning levererar langning av flaskor i världklass, ni är grymma grabbar!!!  Och tack mor & far som även dom kom ner idag och hejjade och langade lite flaskor, Tack!

Sm Prepp
Sista laddningen inför Sm är nu gjord genom ett väckningspass nu på morgonen. Grymt skönt att vara ute och hojja på mornarna nu innan det blir för hett! Drog iväg vid 07.15 för att sedan möta upp den oslagbara duon Putte & Kjelle vid brandstation vid 08.00. Vi rullade ner mot den klassiska Badstrands stigen och brände av den med full gas, lyckades KOMa och kapade tiden med 19sek, grymt gött! Hade innan kört lite 30x30sek på grusvägarna och stigarna så Badstands stigen fick avsluta passet på ett bra vis :)
Kjelle som investerat i en ny Garmin åkte mest runt och pillade med den samt "råkade" punka i början av badstandsstigen..... Egentligen ville han mest stanna och pilla på skärmen skulle jag tro!!

Sitter nu och äter en slående god frukost och väntar på dessa herrar så ska vi lasta bilen och rulla ner mot Alingsås så snart som möjligt :-)